Motivering af elevers skrivelyst
Når det kommer til motivering af elevers skrivelyst er der mange tråde man som lærer kan trække i for at skave et motiverende læringsmiljø. Stedbaseret skrivning er et bud på en mere meningsfuld, autentisk og motiverende tilgang til skrivning.
I det følgende præsenteres kort forskellige teorier, der understøtter brugen af stedbaseret skrivning som motiverende skriveundervisning. Ligeledes præsenteres andre faktorer, der kan spille ind på elevers motivation. Her er det som lærer vigtigt at huske på at, differentiere motivation over tid, for at tilgodese alle elever.

Mette Pless - motivationsorienteringer "Alle motiveres af noget, og hvis vi ønsker at forstå elevernes motivation i skolen, må vi identificere deres motiver for læring og uddannelse, som de opstår og viser sig i mødet med skolen, lærerne, de andre elever og fagene" (Pless & Katznelson, 2023, s. 205).
Vidensorienterede Disse elever motiveres af at lære nyt og forstå verden. De er nysgerrige og vil gerne forstå sammenhænge og få ny viden. Her har eleven ofte et specifikt emne med særlig interesse i. → I stedbaseret skrivning: Inddrag undersøgelser, fakta om stedet, lokalhistorie eller miljø. Giv dem mulighed for at skrive fagligt, undersøgende og refleksivt.
Mestringsorienterede Disse elever motiveres af at blive bedre og overvinde udfordringer – de ønsker at udvikle sig. Det handler ikke om at være bedst, men om at lykkes med noget. → I stedbaseret skrivning: Giv løbende feedback, tydelige mål og støtte til, hvordan man fx skriver mere levende eller struktureret. Fejr fremgang – ikke bare resultat.
Involveringsorienterede Disse elever motiveres af at have indflydelse. De ønsker at være med til at bestemme og bidrage med noget, der giver mening for dem.→ I stedbaseret skrivning: Lad eleverne være med til at vælge sted, tema og form. Giv dem ansvar og plads til at udtrykke deres egne perspektiver og idéer.
Prætationsorienterede
Disse elever motiveres af at klare sig godt og blive anerkendt for deres præstationer. De ønsker at fremstå dygtige og leve op til andres forventninger. Det kan både handle om ros eller om at sammenligne sig med andre. → I stedbaseret skrivning: Skab tydelige succeskriterier, og giv mulighed for at fremvise deres arbejde – fx i en oplæsning. Giv præcis feedback, der viser, hvad eleven lykkes med.
Relationsorienterede Disse elever motiveres af fællesskab, samarbejde og relationer. Det betyder noget for dem, hvem de arbejder sammen med, og hvordan stemningen i klassen er. → I stedbaseret skrivning: Arbejd i makkerpar eller grupper, lad elever dele idéer og tekster med hinanden, og skab trygge skrivefællesskaber på stedet.
(Pless & Katznelson, 2023, s. 208-213).

John Deweys 4 naturlige interesser, som motiverer barnet
At kommunikere Børn har en naturlig lyst til at udtrykke sig og blive forstået af andre. I stedbaseret skrivning får eleverne mulighed for at dele egne oplevelser, følelser og tanker, ofte med klassekammerater som modtagere. Det skaber en stærk indre motivation og et formål med at skrive.
At Undersøge verden Børn er nysgerrige og vil forstå deres omgivelser. Når elever fx iagttager et sted med deres sanser, undersøger de aktivt verden og bruger sproget til at bearbejde indtryk og skabe mening.
At konstruere ting Børn vil gerne skabe og forme noget konkret. I stedbaseret skrivning konstruerer elever tekster, stemninger og betydning ud fra deres egne oplevelser. Det kreative arbejde med sprog, struktur og stemme aktiverer denne interesse.
At udtrykke sig kunstnerisk Børn har et behov for at udtrykke sig æstetisk og kreativt. Skrivning baseret på steder åbner for poesi, billedsprog, fortælling og sanselig beskrivelse, hvor elevernes kreative udtryk får plads og værdi.
(Brinkmann, 2007)

Den skrivedidaktiske motivationsmodel
Denne model bygger videre på Mette Pless motivationsorienteringer, men adskiller sig ved at udskifte præstations- med autencitetsorientering.
Her opstår motivation også, når eleverne oplever, at deres skrivning har personlig betydning og føles autentisk. Når de får mulighed for at udtrykke egne oplevelser og følelser, kan det skabe dyb mening og engagement. Særligt i skrivning kan det være motiverende at mærke, at "det her kan jeg se mig selv i" – at teksten ikke kun er en skoleopgave, men en måde at forstå sig selv og sin omverden på.
(Madariaga & Duus, 2024)